۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۶۲۶۸۹۷
حجت‌الاسلام سلیمانی در گفت وگو با رسا:

رسالت حوزه و انقلاب از هم جدا نیست | حوزه باید مجتهد انقلابی تربیت کند

رسالت حوزه و انقلاب از هم جدا نیست | حوزه باید مجتهد انقلابی تربیت کند
استاد حوزه علمیه قم بی تفاوتی حوزه نسبت به نظام را بی معنا دانست و گفت: این جفا است که در نظام اسلامی اسلام زندگی کنیم و بگوییم که به نظام کار نداریم.

حجت‌الاسلام مهدی سلیمانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم و امام جمعه مشهد اردهال کاشان در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با بیان این مطلب که حوزه مادر انقلاب است، گفت: همان گونه که مادر از شیره جانش به فرزند خود می نوشاند تا رشد و تعالی پیدا کند حوزه هم باید خود را فدای انقلاب کند.

وی در تعریف حوزه انقلابی خاطرنشان کرد: حوزه مجموعه ای است که علوم اهل بیت(ع) در آن تعلیم و تدریس می شود و حوزه انقلابی حوزه ای است که در راه خدمت و کمک به انقلاب باشد و به سمت برقراری حکومتی بر مبنای علوم اهل بیت(ع) پیش رود. امام معمار بزرگترین و بهترین نظام شیعی، فرزند حوزه است و انقلاب نیز از حوزه شروع شد؛ هیچ نهادی بعد از انقلاب مثل حوزه شخصیت سازی نکرد پس باید در تمام ارکان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مثل امام را تربیت کند.

حجت الاسلام سلیمانی ادامه داد: این نظام برای اهل بیت(ع) بود و تقویت آن تقویت اهل بیت(ع) است. مرجع، استاد، مؤلف، معلم و طلبه همه باید انقلابی باشند چرا که رسالت حوزه و انقلاب از هم جدا نیست و کسی نمی تواند بی تفاوت به انقلاب باشد از این رو گزینش حوزه باید از کسانی انتخاب کند که یار و همدل انقلاب باشند. بعد از امام هم سکانداری این انقلاب به بهترین وجه بر عهده شاگرد امام قرار گرفت که میراث گذشتگان و دکترین ولایت فقیه را حفظ کرد.

وی با اشاره به ایستادگی رهبر معظم انقلاب به پای ارزش ها اضافه کرد: رهبری معظم انقلاب بارها تأکید کرده اند که در راه این انقلاب حتی از جان خویش هم می گذرند و به اذعان دوست و دشمن ایشان به بهترین وجه ارزش های انقلاب را دنبال و از درایت و زیرکی ایشان تحسین و تجلیل کرده اند.

حجت الاسلام سلیمانی با تأکید بر اینکه حوزه باید مجتهد انقلابی تربیت کند، خاطرنشان کرد: اگر حوزه به تربیت مجتهدین انقلابی اهتمام نورزد شاهد تخریب نظام خواهیم بود؛ حوزه باید در عرصه مقابله با مفاسد اخلاقی و انحراف های عقیدتی و اخلاقی پیشگام مبارزه و جهاد باشد. بعضی به اسم اهل بیت(ع) خود را از سیاست جدا می دانند در حالی که شاخصه اصلی تربیت امامان، تربیت سیاسی است؛ تشکیل حکومت توسط پیامبر گرامی اسلام(ص) و قیام امام حسین(ع) حرکت سیاسی بود.

وی شاخصه حوزه انقلابی را ورود به مسائل اجتماعی و سیاسی عنوان کرد و گفت: تربیت طلاب انقلابی، معرفی مدل ها و الگوهای طلبه تراز انقلاب، بازخوانی زندگی علمای انقلابی و تدوین کتب بر اساس مبانی انقلاب از شاخصه های حوزه انقلابی است. این جفا است که در نظام اسلامی زندگی کنیم و بگوییم که به نظام کار نداریم و باید به ضروریات نظام و انقلاب توجه ویژه ای شود.

امام جمعه مشهد اردهال عملکرد مسؤولان حوزه را در تحقق حوزه انقلابی رو به جلو ارزیابی کرد و افزود: مدیران سابق و فعلی مقداری از منویات امامین انقلاب را در دستور کار قرار دادند و توفیقات و خدماتی حاصل شده است؛ مدیر فعلی حوزه نیز ضرورت های نظام و حوزه را می شناسد و عالم به زمان خودش است. اما هنوز با اوج قله فاصله زیادی داریم و حوزه در تراز جهانی خود نیست.

وی در ادامه افزود: ما در تحقیقی 250 مطالبه رهبری از حوزه را احصا و جمع آوری کردیم که 50 مورد آن به طور کامل جامه عمل پوشانده شده است. باید مراقب باشیم مراقب شبیخون و ناتوی فرهنگی در حوزه باشیم و اجازه نفوذ و رشد فرقه های انحرافی را ندهیم.

حجت الاسلام سلیمانی منشور امام و  وصیت نامه سیاسی الهی امام راحل(ره) و بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب را حائز اهمیت دانست و گفت: باید موانع را مرتفع کنیم و با جهاد علمی و عملی در مقابل هجمه شب و روز دشمنان بایستیم. پیگیر مطالبات رهبری باشیم و به سمت عملیاتی شدن اقدام ها گام برداریم.

ارسال نظرات